Za półtorej roku do Nowego Sącza po nowej nawierzchni…
Treść
Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie rozstrzygnął przetarg na rozbudowę drogi wojewódzkiej nr 975 … ale na razie tylko na odcinku Sienna – Dąbrowa. Za 14,96 mln zł konsorcjum dwóch firm: PRDM S.A. z Nowego Sącza i Mosty Łódż S.A. z Łodzi ma rozbudować 5 km drogi od skrzyżowania z drogą krajową nr 75 do projektowanej zatoki postojowej w Siennej. Inwestycja będzie realizowana w trybie zaprojektuj-zbuduj i ma się zakończyć za półtorej roku. A co z resztą drogi?
Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie rozstrzygnął przetarg na rozbudowę drogi wojewódzkiej nr 975 … ale na razie tylko na odcinku Sienna – Dąbrowa. Za 14,96 mln zł konsorcjum dwóch firm: PRDM S.A. z Nowego Sącza i Mosty Łódż S.A. z Łodzi ma rozbudować 5 km drogi od skrzyżowania z drogą krajową nr 75 do projektowanej zatoki postojowej w Siennej. Inwestycja będzie realizowana w trybie zaprojektuj-zbuduj i ma się zakończyć za półtorej roku. A co z resztą drogi?
Kierowcy korzystający z drogi wojewódzkiej nr 975 z niecierpliwością czekają na jej przebudowę albo przynajmniej remont. Gdy na początku tego roku ruszyły przetargi na rozbudowę drogi wydawało się, że już za rok, może dwa będziemy jeździć po nowej nawierzchni i chodzić po nowych chodnikach. Cała inwestycja została podzielona na kilka odcinków, ale na pełny zakres planowanej rozbudowy Wójt Gminy Gródek nad Dunajcem wydał decyzję środowiskową, jest kompleksowa koncepcja rozbudowy i program funkcjonalno-użytkowy. Ponadto samorząd województwa na całą inwestycję zabezpieczył środki finansowe. Niestety pierwsze przetargi zostały unieważnione ponieważ ceny ofertowe znacznie przekraczały budżet inwestycji. Na szczęście 20 czerwca br. Zarząd Dróg Wojewódzkich rozstrzygnął powtórzony przetarg na zadanie 1 – odcinek Sienna-Dąbrowa. Wykonawca w ciągu półtorej roku ma zaprojektować rozbudowę drogi wojewódzkiej od drogi krajowej nr 75 do Siennej (do projektowanej zatoki postojowej). To dobra wiadomość dla mieszkańców naszej gminy, ale wszyscy oczekujemy na kolejne etapy rozbudowy.
Co powoduje opóźnienia w rozpoczęciu całej inwestycji? Osuwiska, mosty, ścieżka pieszo-rowerowa i objazdy na czas robót... W ciągu drogi stwierdzono tereny osuwiskowe, które wymagały przeprowadzenia szczegółowych badań geologicznych i prawdopodobnie z rozbudowy zostanie wyłączonych kilka odcinków drogi do czasu zabezpieczenia osuwisk. O ile jednak można było się spodziewać osuwisk, o tyle dużym zaskoczeniem okazały się problemy z obiektami mostowymi. Według autorów koncepcji wszystkie mosty miały zostać nie tylko poszerzone, ale i … podniesione, i to nawet o 2-2,5 m. Z jakimi to problemami się wiąże nie trudno się domyślić – wydłużenie mostów, nasypy na dojazdach i znaczny wzrost kosztów. Interwencje władz naszej gminy oraz odbyte spotkania z zarządcą zbiornika i Regionalnym Zarządem Gospodarki Wodnej w Krakowie pozwoliły wypracować sensowny kompromis pomiędzy poziomem piętrzenia wód na jeziorze a wysokością mostów. „Urealniony” przepływ wód pod mostami poparty skomplikowanymi obliczeniami hydraulicznymi pozwoli z pewnością obniżyć wysokość mostów i … kosztów ich przebudowy. Przebudowa mostów wiązać się będzie z pewnością z ich czasowym wyłączeniem z użytkowania dlatego konieczne będzie wyznaczenie objazdów. Którędy… w tej kwestii też trwają analizy i uzgodnienia.
Kolejnym "problemem" okazała się ścieżka pieszo-rowerowa, która ma zostać wybudowana wzdłuż drogi wojewódzkiej na odcinku od Siennej do Bartkowej-Posadowej. Trasa pieszo-rowerowa licząca kilkanaście kilometrów i biegnąca nad jeziorem, o której włączenie do zintegrowanej sieci tras rowerowych w Województwie Małopolskim zabiegały władze naszej gminy, stanowić będzie olbrzymią atrakcję turystyczną oraz poprawi bezpieczeństwo niezmotoryzowanych użytkowników drogi, ale powoduje konieczność znacznego poszerzenia drogi i to od strony właśnie jeziora. Uzgodnienia, badania geologiczne i analizy rozwiązań technicznych posadowienia konstrukcji ścieżki rowerowej nad brzegiem jeziora trwały kilka ostatnich miesięcy. Władze gminy cały czas naciskają na jak najszybsze rozpoczęcie inwestycji na odcinku od Gródka nad Dunajcem do Bartkowej-Posadowej. W przyszłorocznym budżecie zaplanowano już nawet środki finansowe na pomoc finansową dla samorządu województwa na budowę chodników na odcinku drogi w Bartkowej - Posadowej.
Jak zapewnia zarząd drogi pomimo w/w problemów przygotowania do kluczowej dla naszej gminy inwestycji cały czas trwają. Przetarg na kolejny odcinek obejmujący m. in. ścieżkę rowerową ma zostać ogłoszony w najbliższych tygodniach.
Rozbudowa pierwszego odcinka (Dąbrowa-Sienna) ruszy pewnie od przyszłego roku ponieważ w roku bieżącym będą trwały prace projektowe. W tym roku ma zostać wykonana jedynie stabilizacja osuwiska w Zbyszycach. Na te roboty umowa została już podpisana. Stabilizacja osuwiska przy skrzyżowaniu z drogą gminną Wola Kurowska-Zbyszyce ma kosztować 2,75 mln zł. Zakończenie robót zaplanowano na koniec października br...